Van theeplantages naar de kust!

Bekijk Reis door India op go-india's reiskaart.

Munnar
Vanuit Mamallapuram zijn we met de bus via Pondicherry en Coimbatore naar Munnar gegaan. Het was een lange busrit van Coimbatore naar Munnar. Op zich best wel comfortabele stoelen, alleen een beetje jammer dat de airco op windkracht 10 in je gezicht stond te blazen en de achter ons zittende Indiƫrs dat onding telkens weer opnieuw aandeden als wij hem net uit hadden gezet. Het gevolg was dat we allebei snotterend de bus uit kwamen. Munnar zelf is een leuk en gezellig klein plaatsje, omringt door vele theeplantages. Het dorpje ligt op 1400 meter hoogte en het landschap is heuvelachtig. We hebben samen een scootertje gehuurd en zijn er lekker op uit getrokken. De man die scooters verhuurde, vroeg ons nog of we wel konden rijden op zo'n ding en wij natuurlijk heel overtuigend ja knikken, terwijl we het allebei pas 1x gedaan hadden... en dan natuurlijk maar hopen dat je geen flater slaat als je weg rijdt. (Gelukkig reden we tot ons verbazing buitengewoon professioneel weg!) Het uitzicht over de theeplantages is prachtig groen en uitgestrekt.

Onderweg zijn we gestopt in enkele dorpjes en we hebben weer veel lieve families ontmoet. Het was erg moeilijk wegkomen daar omdat iedereen nog even zijn huis wilde laten zien en met ons op de foto wilde. Het verkeer was goed te doen op de bergwegen, met een goede toeter en rem kom je een heel eind en gelukkig was het die dag vrij rustig op de weg. Inmiddels hebben we de verkeersgewoontes wel aardig onder de knie en bijna iedereen passeerde ons enthousiast juichend en zwaaiend! Tja, dat krijg je met die blonde wapperende haren! :)

Cochin
Op 15 februari kwamen we aan in Cochin/Ernakulam. We werden in het donker ergens gedropt naast een treinstation in Ernakulam, maar er was bijna nergens iemand te bekennen en alle hostels in de buurt waren vol. Uiteindelijk hebben we een tuc tuc naar het centrum genomen, maar ook daar bleek het nog niet zo gemakkelijk om een eenvoudige, schone (!) en niet te dure slaapplaats te vinden. Na ongeveer een uur sjouwen met onze backpacks, kwamen we andere backpackers tegen die ons naar een redelijk hotel brachten. De volgende ochtend kwamen we er achter dat we op 5 minuten loopafstand van het treinstation waren, alleen dan aan de andere kant...
In Cochin hebben we een specerijenmarkt bezocht en een wandeling gemaakt langs de vismarkt en de beroemde chinese vissersnetten. 's Avonds zijn we bij een Kathakali voorstelling geweest.

Kathakali is een zeer oude, traditionele dans in Kerala, waarbij de acteurs alleen door middel van hun mimiek en bewegingen een verhaal uitbeelden. Het was erg leuk om zo'n show een keer mee te maken. De felgekleurde geschminkte gezichten en de enorme kostuums waren op zichzelf al de moeite waard. Uiteraard hebben we deze dag afgesloten met een diner in een van de vele visrestaurants. Verser kun je het niet krijgen!

Alleppey
Na Cochin zijn we weer wat verder afgezakt langs de westkust van India en inmiddels zijn we in Alleppey beland. Vanaf hier hebben we een boottocht gemaakt door de uitgestrekte 'backwaters' en een overnachting gehad in het huis van een lokale familie. De natuur rond de backwaters is geweldig en je komt ogen en oren te kort om alles te zien. De lokale bevolking is vooral aan het water te vinden. Mensen wassen zich in het water, kinderen zwemmen er rond (roepend om een pen) en ook de afwas wordt er gedaan. Het transport tussen de verschillende eilandjes gaat hier met behulp van smalle houten kajaks.

Om je heen hoor je allerlei vogelgeluiden en we hebben ook aardig wat mooie vogels gespot. (Helaas waren de camera's te traag of de vogels te snel :) ) 's Avonds hebben we samen met de vader en dochter van de familie, vissen gevangen met een 4 meter groot visnet. Ons avondeten lag nog te spartellen toen de vrouw des huizes met het kapmes kwam... De vangst was goed. Er zit hier zoveel vis, dat je maar 2x je net uit hoeft te gooien voor een avondmaal!

Varkala
Na de boottocht in Alleppey zijn we met de bus naar Varkala gereisd. De bus was zo stampes vol dat we allerlei acrobatische touren moesten uithalen om overeind te blijven... Varkala staat bekend om de mooie 'cliffs' aan de Arabische zee. Het weer is hier uitstekend en na anderhalve maand goed gekleed rondlopen, is het best wel even lekker om je gewoon met je spagettishirtje tussen de andere toeristen te begeven.

Na een dagje bijkomen op het strand, gaan we morgen dit gezellige toeristenplaatsje inruilen voor het strand van Kovalam.

Liefs uit het zonnige India!
Anne en Judith

Geplaatst door go-india 21:38 Gearchiveerd in India

Reacties

Hoi Judith en Anne
Leuk, alweer een prachtig verhaal. We reizen zo een beetje met jullie mee. Nog vier weken te gaan, de tijd vliegt! Wij blijven uitzien naar het volgende verslag. Dank voor de verhalen tot nu toe ze zijn ontzettend leuk om te lezen. Lieve groetjes uit Den Hoorn; Gerrit en Maria

Ha Judith en Anne,

Superleuk stukje weer! Jullie pakken het echt leuk aan daar, gave belevingen. Alleen de tekst bovenin jullie verslagje: 33graden C en zon bevalt me wat minder.
Veel plezier!
Wouter S.

Hey Meiden,

Wat een leuk verhaal weer! Jullie hebben echt weer onwijs leuke dingen meegemaakt! Nog een weekje rondreizen en dan naar het kindertehuis toch? Geniet er nog maar van, want voor je het weet zitten jullie weer hier!

Liefs Lies

door Vrienden

Weer heel veel nieuwe avonturen beleefd. Prachtig meiden. We hopen dat jullie nog een mooie week beleven voordat je bij het kindertehuis aankomt. Daar zal je dan wel weer heel andere ervaringen opdoen. Nou, veel plezier nog en tot de volgende verhalen.
Groeten, Sionsweg 3a

door Vijverberg

Hey Judith,

Zo langzamerhand begin ik ook warm te worden over India. Misschien toch maar een keer naar toe. Mooi land zo te zien op de foto's en leuke avonturen! Veel plezier daar.