Aangekomen in het warme zuiden!

Varanasi
We hebben een leuke tijd gehad in Varanasi, ondanks dat we moe waren van de treinrit en we allebei een beetje ziek zijn geweest. Varanasi is voor veel Hindoes een belangrijke, heilige plaats vanwege de rivier de Ganges. Volgens het Hindoeïsme is dit de beste plaats om te sterven. We hebben een boottripje gemaakt langs de ghats (de trappen die leiden naar de heilige Ganges) en de vele tempels langs het water. We hebben vol bewondering gekeken naar een Hindoeïstische crematie. De overledene wordt gewikkeld in doeken, op een brandstapel gelegd en zowel daarvoor als daarna worden allerlei rituelen uitgevoerd. Een crematie duurt ongeveer 3,5 uur en alle overgebleven lichaamsdelen worden aan de vissen in de Ganges gevoerd. (We zeiden even daarvoor al tegen elkaar dat we dachten iets te zien drijven dat verdacht veel op een hoofd leek, maar dat bleek dus ook zo te zijn... het kan hier allemaal!)

De nachttrein van Varanasi naar Delhi had 10 uur vertraging (hij vertrok om 5.00 uur in plaats van 19.00 uur!) en na vier uur reizen hoorden we dat de trein niet meer verder kon rijden in verband met een ongeluk (maar 4 uur geslapen!). Na heel wat gedoe hebben we de tickets voor een redelijke prijs gecanceld en alternatief vervoer gevonden. Samen met een Frans en een Italiaans stel hebben we een chauffeur met busje kunnen regelen, die ons in 14 uur (voor 10.000 roepies) naar Delhi heeft gereden! De goedkoopste rit ooit... maar comfortabel is anders, met z'n zessen in een vijfpersoons busje! We zouden die avond eigenlijk de nachttrein naar Dharamsala nemen, maar die aansluiting konden we natuurlijk wel vergeten...

De volgende dag hebben we in Delhi een vlucht naar Srinagar geboekt.

Srinagar
Het plaatsje Srinagar ligt in de deelstaat Kashmir, niet ver van de grens van Pakistan. In deze tijd van het jaar is het daar winter en echt behoorlijk koud. De kleding in dit gebied is totaal anders dan in Rajasthan en veel minder kleurrijk. De mannen dragen wijde jassen en houden hun handen vaak onder hun jas, waardoor de mouwen eigenlijk geen functie hebben. In het begin vonden we dit erg vreemd, maar inmiddels hebben we door waarom... bijna iedereen hier draagt namelijk een mandje met gloeiende kolen onder z'n kleding om een beetje warm te blijven! De eerste nacht sliepen we in een woonboot. Onze slaapkamer werd verwarmd door een klein houtkacheltje, dus als we 's morgens wakker werden, konden we wolkjes blazen... De volgende dag begonnen we aan een tweedaagse trektocht door het Hymalaya gebergte en 's nachts sliepen we bij een zigeunerfamilie uit een van de bergdorpjes. Het is leuk om te zien hoe de mensen hier leven en hoe de technologie ook hier langzaam doordringt. Bij aankomst troffen we namelijk een kamer vol mensen aan die met zijn allen op de grond televisie zaten te kijken, maar van ander meubilair ontbrak elk spoor!

Het leven in de bergen is nog tamelijk primitief. In de wintertijd heeft niemand werk, want men leeft hier van toerisme en akkerbouw. De huizen worden verwarmd door kleine houtkacheltjes die hoog opgestookt worden. De vrouwen koken boven een houtvuurtje, terwijl de mannen hout gaan hakken en opa hoestend naar de waterpijp grijpt. De eerste dag gingen we te voet de bergen in en de tweede dag hadden we twee pony's bij ons, zodat we af en toe konden uitrusten. Echt goed voorbereidt waren we natuurlijk niet met onze Hollandse gympies, met slechts één milimeter profiel! De keuze om geen bergschoenen mee te nemen (veel gewicht) bleek hier niet zo handig. Onze gidsen liepen fluitend de berg op terwijl wij her en der in de sneeuw bleven steken. Op sommige plaatsen zakten we tot ons middel weg en onze schoenen raakten in no-time doorweekt, maar het was alle inspanning zeker waard! Het uitzicht in de bergen was echt geweldig!

Mamallapuram
Aangekomen in het warmere zuiden, konden onze jassen en truien weer diep in de backpack weggestopt worden. Na een goede vlucht naar Chennai, zijn we met de bus meteen door gereisd naar een schattig, klein plaatsje aan de zee met veel palmbomen. Vandaag hebben we fietsen gehuurd en allerlei tempels bezocht en we zijn natuurlijk een kijkje gaan nemen op het strand. In het weekend zijn er super veel Indiase mensen op het strand te vinden. Vrouwen gaan hier in hun sari's de zee in en menig Indier wilde natuurlijk weer met ons op de foto.

Binnenkort vertrekken we met de bus richting Kerala, wat volgens vrijwel elke Indiër een van de mooiste deelstaten is.

Liefs Anne & Judith

Geplaatst door go-india 6:09 Gearchiveerd in India

Reacties

Judith! Wat klinkt het gaaf zeg, en vooral zo lekker vakantie achtig! hier nog steeds droevenis om mn scriptie maar binnen 2 weken ben ik ook gevolgen wat wel weer leuk is :-)
geniet nog daar en tot over... een half jaar bijna!! X anneleen

door Vrienden

Dat klinkt allemaal heel leuk! Even voor de mensen die geen idee hebben van de koers van de indiase Roepie, 10000 Roepie (taxi rit van 14 uur)is 152,76 Euro.

Groeten, Wessel

Hoi annemieke en judith,
Excuses voor mijn veel te late reactie. Ik heb al jullie avonturen gelezen en reis in gedachte met jullie mee. Wat een gave reis maken jullie zeg! Ben best een beetje jaloers...
Ik begreep van Fr. jesu dat jullie de 27e van plan zijn om aan te komen in Trichy. Leuk hoor.
Geniet van alle ervaringen.
Groetjes
Jacqueline Janssen, Oli Illam.

door Oli Illam

Meiden, dan weten jullie, al is het voor twee à drie dagen deze winter, toch nog wat kou is. De vorst hier verdwijnt nu, maar die hebben we bijna drie weken gehad. Wat een mooie belevenissen hebben jullie weer ervaren. En je bent pas op de helft van de tijd dat jullie in India zullen doorbrengen. We hopen dat jullie nog zeker zo veel mooie dingen zullen zien als dat tot nu toe het geval is geweest.
Groetjes, Sionsweg 3a

door Vijverberg

Hey Anne en Judith,

sorry dat ik zo laat reageer. Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken :) Wat grappig dat de mensen daar ook steeds met jullie op de foto willen :), Ik wens jullie heel veel plezier!
Liefs Kristel

door Kristel.

Hey Judith, Nou ik ben blij dat je niet dacht in Varanasi om in Varanasi te blijven. Gelukkig dus nog niet tot het Hindoïsme bekeerd. Brussel was erg leuk. Nog veel plezier en doe het een beetje rustig aan. Groetjes Paul

door Vrienden

Wat een avonturen zeg. Van sneeuw naar warme stranden.
Gekleed te water.Dat is nog eens wat anders dan een klein bikinietje.
Meiden veel plezier nog daar !
Groetjes Antoon,Anneke en Liesbeth

Hoi Annemieke en Judith,
wat een geweldig land, lieve bevolking en mooi plekken zeg! Erg bijzonder om op deze manier een beetje met jullie mee te kijken en leven.... Prachtige foto's en wat een avonturen!!!!
Het zal wel een tipje van de ijsberg zijn, ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen. Geniet er nog lekker van, ook in jullie laatste deel waar jullie mee gaan werken aan Oli Illam!
Erg leuke kaart trouwens die we op de groep hebben gekregen!
Nog veel leuke en veilige avonturen toegewenst.
Groetjes,
je collega Anita

door Fl-kruid

Leuk jullie verhalen en weer erg mooie foto's ook :) zo te horen genoeg te beleven daar in India: van sneeuw tot palmbomen :). Veel (reis)plezier nog. Wat vonden jullie van Chennai? Nog tips gekregen van Abhishek? Of waren jullie te snel weer met de bus op weg om wat van de stad gezien te hebben?