Pushkar - Jaipur - Agra

Pushkar
Op eerste kerstdag werden we verrast door een leuk cadeautje van onze chauffeur! Echt super lief! Voor de rest stelde kerst in Pushkar niet zoveel voor (in ieder geval niet voor ons). We zijn op kerstavond vroeg naar bed gegaan omdat we op waren van de lange autorit en de volgende ochtend hoorden we ineens dat we een kerstfeest gemist hadden. Wisten wij veel wat al die herrie te betekenen had! :)

Om het gemiste kerstfeest te compenseren, zijn we op eerste kerstdag om 05.30 uur uit bed gegaan om de tempelberg te beklimmen. We moesten flink doorstappen want we wilden bij zonsopkomst boven zijn. Gewapend met een zaklamp zijn we in het donker onze tocht begonnen en na 1 uur en 20 minuten (en 500 traptreden verder) arriveerden we op de top. Dat het mooi zou zijn daarboven wisten we al, maar dat het zo bijzonder zou zijn hadden we niet verwacht. Bij de laatste tien treden begon er een priester in de tempel te zingen en niet lang daarna zagen we de zon langzaam opkomen. We waren niet de enigen die van bovenaf de stad bewonderden. Naast nog enkele andere toeristen, werden we tot onze grote verrassing, vergezeld door een grote troep apen. Een mooiere zonsopkomst kun je je haast niet voorstellen!

PC260332.jpg CIMG0649.jpg

(zie hierboven: zonsondergang & zonsopkomst in Pushkar)

Na de tempelberg moesten we ons flink haasten om op tijd te zijn voor het ontbijt. Daar was echter geen sprake van, want onderweg werden we opgehouden door een flink aantal mensen die even een praatje wilden maken. Toen we lieten vallen dat we nog niet ontbeten hadden, konden we er niet meer aan ontkomen om onderweg nog even een kop chai te drinken en een vers gebakken chapati te eten. Hierdoor kwamen we wel een half uur te laat aan bij ons hotel... Na een vliegensvlug ontbijt, zijn we met Laxmi (onze chauffeur) de stad in gegaan en hebben we met een gids de markt en het heilige Pichola meer bezocht.

Jaipur
Jaipur is de hoofdstad van de deelstaat Rajasthan. Het is er druk, warm en smerig. Ook zijn er veel arme mensen en zigeuners in de stad, die soms erg opdringerig kunnen zijn. Zo kochten we bijvoorbeeld een ijsje bij een ijskraam en toen kregen we, vanuit het niets, hordes straatkinderen achter ons aan die zeer veel interesse hadden in onze ijsjes. Straatkinderen hebben we inmiddels wel vaker gezien, maar nu waren ze ook echt aan ons aan het trekken. Na een boze blik houden ze er gelukkig wel mee op. Je merkt wel dat je echt in de hoofdstad bent. Het beste item is dat het Internet hier zo lekker snel is! We hebben ook onze eerste Bollywoodfilm gezien! Ondanks dat we geen Hindi verstaan, was de verhaallijn goed te volgen. Het is grappig om te zien dat hier complete families (van kleuter tot oma) in de bioscoopzaal zitten en de film helemaal geweldig vinden. Zelfs de mannen hier zijn dol op Bollywoodfilms (en andere zoetsappige liefdesverhalen)!

Agra
Gisteren zijn we aangekomen in Agra en vandaag hebben we de veelbelovende hoofdattractie van Agra bezocht; de Taj Mahal! We zijn vroeg opgestaan om alles bij zonsopkomst te bekijken, dat schijnt nameljik de beste tijd te zijn om te gaan. Helaas was het wel behoorlijk mistig. We hebben ook het fort in Agra gezien en de plaatselijke markt. Morgenavond gaan we met de trein naar Varanasi.

<<< Iedereen alvast een heel gelukkig nieuwjaar! >>>

Liefs Anne en Judith

Geplaatst door go-india 2:51 Gearchiveerd in India Reacties (9)

Jaisalmer - Jodhpur - Udaipur

Jaisalmer
De laatste avond in Jaisalmer was werkelijk onbeschrijfelijk, maar we gaan het toch maar proberen... Onze eerste ontmoeting met Kheta was 's middags, op de markt. Hij sprak ons aan en begon met het gebruikelijke praatje: "Hello, where are you, what is your name and where are you from?" We raakten aan de praat met deze onbekende maar zeer vriendelijke man en kwamen zo steeds meer te weten over zijn leven. Kheta is al twintig jaar kamelendrijver en organiseerd kameelsafari's in de woestijn. Hij krijgt steeds minder klanten, omdat veel toeristen via hun hotel een safari boeken bij grotere organisaties. Kheta nodigde ons uit om 's avonds bij hem te komen eten, zodat we zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen konden ontmoeten. Zo'n aanbod konden we natuurlijk niet laten schieten!

Het huis van Kheta lag in een wat afgelegen arme wijk net buiten de stad. Zowel van buiten als van binnen zag het huis er sober uit. Deze mensen hadden echt bijna niets! We werden hartelijk ontvangen door Kheta's familie. We mochten naast zijn vrouw en dochter plaatsnemen op de vloer. Onze maaltijd was heerlijk (groente, rijst en chapati). Het was wel heel raar dat wij daar op de grond zaten te eten terwijl de rest van het gezin zat te wachten; gasten gaan hier immers voor en alles wat overblijft is voor de vrouwen, kinderen en kleinkinderen! Na de maaltijd heeft Kheta nog wat typische woestijnliedjes voor ons gezongen en de vrouw van zijn zoon heeft onze handen versierd met henna! Het is echt moeilijk te beschrijven hoe blij deze familie was met onze komst en hoe welkom wij ons voelden.

Jodhpur
De autorit naar Jodhpur duurde ongeveer zes en een half uur. Onderweg kwamen we langs veel kleine dorpjes met kleine hutjes van steen en riet. Langs de weg zagen we vrouwen met zware waterkruiken en grote takkenbossen op hun hoofd. Op het platteland wordt echt 24 uur per dag gewerkt! Hele families, ook vrouwen en kinderen, helpen mee bij het aanleggen van elektriciteitsdraden. Jodhpur wordt ook wel 'blauwe stad' genoemd, vanwege de blauwgekleurde huizen in de binnenstad. Vanaf het Mehrangargh fort in Jodhpur, hadden we echt prachtig uitzicht over de stad.

Ongemerkt foto's maken is er niet bij, want voor je het weet staat er een groepje kinderen voor je neus te springen om ook op de foto te mogen. Zelf zijn we inmiddels ook uitgeroepen tot een toeristische attractie voor vakantie vierende Indiers. We worden voortdurend gevraagd om samen met Indiers op de foto te gaan. We hebben ook het Mehrangarh museum en een koninklijk crematorium bezocht.

Udaipur
Onderweg naar Udaipur zagen we een primitief irrigatiesysteem om de akkers en suikerrietvelden te voorzien van water. Het systeem werd aangedreven door twee ossen die urenlang rondjes moeten lopen om een rad aan te draaien waarmee water in emmertjes omhoog wordt getild. De vrouwen op het platteland in Rajasthan dragen vaak grote neusringen. Het ziet er niet erg praktisch uit, je zal maar ergens aan blijven haken...

Ook in Udaipur hebben we een mooie rit door de stad gemaakt, onder begeleiding van een plaatselijke gids. We hebben inmiddels al heel wat tempels en mooie gebouwen gezien!

Wij wensen iedereen in ieder geval hele fijne kerstdagen toe! Morgen vertrekken we naar Pushkar. We zijn erg benieuwd hoe we daar de kerstdagen gaan doorbrengen.

liefs Anne en Judith

Geplaatst door go-india 3:01 Gearchiveerd in India Reacties (11)

Onze eerste indrukken van India!

Aankomst in Delhi
In tegenstelling tot wat veel reisgidsen zeggen, was voor ons de eerste dag in Delhi helemaal niet zo hectisch. We voelden ons vrij snel op ons gemak, alsof we er al weken waren. Omdat ons hotel niet in een toeristiche wijk lag, hadden we geen last van schreeuwende en opdringerige verkopers die toeristen naar hun winkeltjes willen trekken. Wij hebben vooral het dagelijkse leven van de mensen op straat gezien; vrouwen die de was aan het doen zijn, mannen die voorbij fietsen op bakfietsen die veel te zwaar en veel te hoog beladen zijn, een man die op de hoek van een drukke straat rustig geknipt wordt door de kapper en natuurlijk veel koeien, riksja's en getoeter om ons heen.

Nieuwsgierige mensen kwamen even een praatje met ons maken en we werden uitgenodigd voor een potje cricket met de lokale jeugd. Na een 18 uur durende treinreis (die eigenlijk best relaxed was) kwamen we aan in Jaisalmer.

Jaisalmer
Het stadje Jaisalmer ligt te midden van de Tharwoestijn, vlakbij de grens van Pakistan. Het is gebouwd in en rondom een groot fort dat hoog boven de omgeving uitsteekt. We zitten in een geweldig hotel aan de rand van het fort en vanaf ons balkon kijken we uit over een wijde omgeving en de stad 30 meter onder ons (we zullen er maar niet te hard bij zeggen dat het fort volgens de Lonely Planet in slechte conditie is en op den duur zal instorten, om precies te zijn; "it is on the World Monuments Watch list of the 100 most endangered sites worldwide"!)
Zoals op de foto's te zien, is Jaisalmer een stadje met nauwe steegjes en zandkleurige huisjes waar iedereen dag en nacht in beweging is. Na het centrum verkend te hebben, zijn we een andere weg ingeslagen dan de meeste toeristen en even later zaten we gezellig chai (Indiase thee) te drinken bij een Indiase familie.

De volgende dag werd er via ons hotel een gids geregeld die ons heeft rondgeleid in de Jaintempels en ons van alles heeft laten zien in de stad. De gids was een vriend van iemand van het hotel. We hoeven zelf nauwelijks na te denken over een dagplanning, want vaak is er al van alles voor ons geregeld, voor we er zelf van op de hoogte zijn. Geen gebrek dus aan lieve en vriendelijke mensen die ons willen helpen en ons van alles willen laten zien. We laten het gewoon lekker over ons heen komen en genieten ervan.
Het niveau van het Engels varieert, maar we hebben al veel interessante gesprekken gevoerd over bijvoorbeeld het kastensysteem, de rol van de vrouw, het huwelijk, religie en de relatie van India met het buurland Pakistan (die hier in de regio overigens goed is).

Gisteren zijn we terug gekomen van een kamelentocht. We hadden een overnachting in een tentenkamp, die anders uitviel dan we gedacht hadden. In plaats van back to basic, hadden we een "tent" met stenen muren, inclusief telefoon, bed en volledig ingerichte badkamer (tja, ach...)! Om het toch nog een beetje op een tent te laten lijken, was er een plastic zijl gespannen als dak.

Het kameel rijden was leuk en we mochten 'm zelf besturen. De verhalen van onze inheemse gids en de prachtige zonsondergang, maakten het tot een bijzondere ervaring.

Liefs Anne & Judith

Wist je dat:

- we voor dit verhaal wel achter 6 verschillende computers hebben gezeten, in 4
verschillende internetcafe's?
- dat een van die computers het na een bizarre knal begeven heeft?
- judith's sim-kaart al na dag 1 geblokkeerd was? (nu weer operationeel)
- anne haar eerste huwelijksaanzoek (van Ali) al binnen heeft?

Geplaatst door go-india 22:40 Gearchiveerd in India Reacties (13)

Inzamelingsactie!

Onze inzamelingsactie voor Stichting Oli Illam heeft in totaal €951,47 opgeleverd! Zoveel geld in zo'n korte tijd hadden wij echt niet verwacht! Mocht er eventueel tijdens onze reis nog geld binnen komen, dan maken we het bedrag over zodra we weer terug zijn in Nederland.

Meer informatie over het project Oli Illam is te vinden op: http://www.oli-illam.nl/

Allemaal enorm bedankt voor jullie bijdrage!

Liefs Anne & Judith

Ps: een heel groot compliment voor alle kinderen van het Fluitenkruid die zo hard hebben geknutseld voor het opvanghuis in India!
Mede door jullie hulp is de inzameling zo'n groot succes geworden!

Geplaatst door go-india 11:10 Gearchiveerd in Nederland Reacties (2)

Nog even en dan...

Over 11 dagen zitten we in het vliegtuig naar Delhi! Het wordt nog spannend of we alles wat we denken nodig te hebben, ook daadwerkelijk kunnen meenemen... Backpacken is toch wel even iets anders dan met een uitpuilende, zwaarbeladen koffer het vliegtuig in stappen! Waarschijnlijk zullen we de komende dagen steeds opnieuw onze rugzak in een logische volgorde inpakken en uiteindelijk zullen we zien dat datgene wat we nodig hebben, weer nét onderin die rugzak zit! :(

De eerste reacties op onze site zijn inmiddels binnen! Echt leuk om te lezen! Voor iedereen die nog aan het uitzoeken is hoe de site werkt:

Om foto's te vergroten, moet je deze dubbel aanklikken. Als je naast de uitvergrote foto op 'show on map' klikt, krijg je een wereldkaart te zien waarop je precies kunt zien waar we op dat moment uithangen!!

liefs Anne en Judith

Geplaatst door go-india 3:00 Gearchiveerd in Nederland Reacties (7)

(Berichten 6 - 10 uit 11) « Pagina 1 [2] 3 »